Mestské divadlo Trenčín by rado dokončilo spoločensko-historickú trilógiu.
Mestské divadlo Trenčín (MDTN) v ostatných rokoch obohacuje repertoár o autorské inscenácie, ktoré nielenže disponujú neuveriteľnou dávkou originality, prinášajú nielen kultúru a umenie, ale i vychovávajú a vzdelávajú všetky generácie – od najmladších divákov až po ľudí v zrelom veku.
Vďaka autorke Zuzane Mišákovej MDTN veľmi promptne zareagovalo na výročia významných osobností dejín. Ako prvým bol M. R. Štefánik. Osobité stvárnenie životopisu tohto slovenského velikána priniesla divadelná hra s názvom Svetový Slovák Štefánik. Jej zámerom nebolo urobiť zo Štefánika nadčloveka, ale priblížiť ho reálneho – so všetkými slabosťami, ale i schopnosťami, ktoré vyplynuli z jeho intelektu a osobného šarmu. Druhá v poradí bola inscenácia Nádej Dubček, v ktorej diváci okrem života významného politika sledovali aj dejiny Čechov a Slovákov a vývoj idey socializmu. Napriek tomu, že tieto dve inscenácie sú vnímané samostatne, jemne na seba nadväzujú. Už pri vzniku hry Nádej Dubček sa v zákulisí divadla hovorilo o rodiacej sa trilógii. Najväčšou otázkou bolo, akým smerom sa bude uberať jej tretí diel.
„Svetový Slovák Štefánik a Nádej Dubček ma natoľko zaujali svojou autentickosťou, že som začal na Zuzku naliehať, aby dokončila trenčiansku trilógiu. Napadlo mi, alebo som to tak jednoducho pocítil, že musí prísť aj tretí diel. Čas nezastal úmrtím Dubčeka. Život plynul ďalej, história sa neprestala písať a videl som priestor na vysporiadanie sa s ďalšou kapitolou našich dejín cez osobnosti, ktoré ju formovali“ povedal Štefan Richtárech, ktorý podal v predchádzajúcich dvoch dieloch vynikajúci herecký výkon. „Teším sa na nové postavy, ktoré rád stvárnim v treťom diele. Obdivujem odvahu našej Trenčianky, Zuzany Mišákovej, ktorá sa popasovala s tak ťažkými témami ako bol Štefánik, či Dubček a poukázala cez ne aj na odvrátenú stránku týchto osobností a doby, v ktorej žili a myslím si, že je najvyšší čas začať sa vysporiadavať aj s obdobím po Nežnej revolúcii a zrodení samostatnej Slovenskej republiky“
Štefan Richtárech ako Jan Werich v inscenácii Nádej Dubček.
Dramaturgičkou tretieho dielu inscenácie bude Michaela Gallová, ktorá už robila dramaturgiu hry Svetový Slovák Štefánik a režírovala inscenáciu Nádej Dubček. Stála od začiatku pri zrode oboch hier. Myšlienku tretieho dielu priblížila z pozície dramaturgičky MDTN takto: „Po prvých dvoch dieloch trilógie sme rozmýšľali nad pokračovaním. Naskytlo sa nám viacero ciest, ktorými sa posledná časť mohla uberať a tiež sa nám otvorili viaceré témy z obdobia po Nežnej revolúcii, ktorým sme sa chceli venovať. Uvažovali sme aj nad mnohými žánrami, no nakoniec vzniklo dielo Šialenstvo moci, ktoré sa líši od predchádzajúcich dvoch životopisných hier. Šialenstvo moci nám predstavuje viaceré osobnosti politického života, fungovanie štátu a chaotické obdobie od preklenutia totality k demokracii. Dej vymysleného príbehu sa opiera o fakty, dejiny a tiež o psychologické poznatky jednotlivých typov osobností (vodcov) národa. Podieľať sa na poslednej inscenácii z trilógie je pre mňa skutočnou výzvou a radosťou.“
Dramaturgička a režisérka Michaela Gallová pri réžii inscenácie Nádej Dubček.
Vznik textu hry tretieho dielu trilógie s názvom Šialenstvo moci podporil Fond na podporu umenia. O rozhovor sme požiadali priamo jeho autorku Zuzanu Mišákovú.
Na svete je nová hra, ktorá by mala byť posledným dielom Vašej historickej skladačky. Čo by ste nám o nej povedali?
Som vďačná, že Fond na podporu umenia podporil vznik textu hry. Tá je zatiaľ len na papieri a nesie názov Šialenstvo moci. Aj keď chronologicky nadväzuje na predchádzajúce dve hry, od prvých dvoch dielov sa podstatne líši. Nezaoberá sa jednou ústrednou postavou, ale prináša hneď niekoľko hlavných osobností, obklopených ďalšími postavami. Ústrednou myšlienkou hry je priblížiť 30 rokov fiktívnej Krajiny. Je to republika, ktorá nápadne pripomína štát v srdci Európy.
Znamená to, že tentokrát dejiny neprinášate prostredníctvom životopisu jednej osoby. Nenarušil tento fakt štruktúru trilógie?
Práve naopak. Mierna odlišnosť robí ďalší diel zaujímavejším. Nehovoriac o tom, že by bolo veľmi ťažké vybrať spomedzi politikov po Štefánikovi a Dubčekovi ďalšiu osobnosť, ktorá by si zaslúžila naštudovanie celovečernej hry. V Šialenstve moci ukazujeme, ako sa ľudia nedokázali poučiť z chýb a v kútiku duše veríme, že im jednotlivé dialógy, motívy a témy otvoria oči.
Prinášate ľuďom Krajinu, ktorá Vám je možno bližšia ako bol Štefánik alebo Dubček…
Ako sa to vezme. Ak sa pýtate na to, kto bol bližší môjmu srdcu, tak iste tí, ktorých ste teraz menovali. Tretí diel je mi však najbližší tým, že väčšinu svojho života som prežila práve počas existencie republiky, ktorá pripomína Krajinu z novej hry. Bola som jej súčasťou, svedkom (aj keď z pohodlia svojho domova) mnohých politických škandálov, machinácií a káuz. Tu však musím priznať, že s námetom hry, s detailmi, či s naštudovaním dokumentárnych materiálov veľmi pomohol môj manžel Martin, ktorý má neuveriteľnú pamäť, veľa načítaného a mimoriadnu schopnosť analýzy faktov a ich súvislostí.
Dá sa povedať, že pri Šialenstve moci som sa snažila o výrazné psychologické a filozofické uchopenie dejín. Nejde tu o ich ilustráciu a prerozprávanie, ale o poukázanie na fungovanie princípov, ktoré uplatňujú autokrati, ľudia túžiaci po moci, vlastnom prospechu, skrývajúci sa za image vodcu prinášajúceho všeobecné blaho.
Nájdu sa prostriedky aj na vznik tretieho dielu Trenčianskej trilógie? Umelecký súbor MDTn verí, že áno.
Myslíte si, že Šialenstvo moci si nájde svojich divákov tak, ako si našli inscenácie Svetový Slovák Štefánik a Nádej Dubček?
Od začiatku som vedela, že kontroverzná téma bude ťažká nielen na spracovanie, ale aj na výrobu a napokon aj na správne zacielenie diváka. Som presvedčená, že má veľký potenciál vďaka svojej otvorenosti a reálnych základoch. Preto verím, že svoje publikum si naozaj nájde. Veľa do inscenácie hry však dávajú práve aj ostatní tvorcovia, a to nevravím len o samotných výkonov hercov. Dôležitými budú vklad režiséra, scénografky, hudobnej skladateľky a mnohých ďalších. V prvom rade však musíme najprv nájsť finančné zdroje na naštudovanie hry, čo naozaj nie je jednoduché. Uvedomujeme si, že téma nie je určená pre nenáročného diváka, no o to viac sa budeme usilovať, aby sa dostala k všetkým vnímavým divákom, ktorí sa spolu s nami chcú umeleckou formou zamyslieť nad smerovaním našej spoločnosti. Prinášať spoločensky a politicky aktuálne témy je pre naše divadlo dôležité z hľadiska nášho dlhodobého smerovania a reflektovania aktuálneho diania,“ doplnila autorka a zároveň riaditeľka MDTN Zuzana Mišáková.
Autor: Silvia Havelková